Marii Karelli pere lugu: “Õppimine Avatud Koolis suurendab lastevahelist koostööd, mitte ei tekita konkurentsi.”

Kogukonnakooliks kasvamine

Avatud Kool kannab uhkusega kogukonnakooli staatust ning lisaks lastele-õpetajatele on meie kogukonna väga oluliseks osaks ning tugevaks taustajõuks pered. Perede abiga sünnivad näiteks ägedad üritused, saavad värske värvi koolimaja seinad ning valmib videojäädvustus laste tegemistest.

Meie kool kasvab iga aastaga suuremaks, kuid tahame ikka ja alati jääda oma vaimsuselt hubaseks kogukonnakooliks, mille liikmed üksteist tunnevad, tänaval naeratades teretavad ning ühiseid ettevõtmisi korraldavad.

Me tähistame

Avatud Koolis on tähistamine väga olulisel kohal. Tähistame suuri ja väikeseid võite, eneseületamisi, märkamisi, pühendumist, julgemist, hoolimist. Nüüdsest tahame rohkem tähistada ka Avatud Kooli laste perede lugusid, õpetajate lugusid, tugipersonali lugusid, huvikooli lugusid. Lugusid, mis avavad Avatud Kooli kogukonda kuulumist erinevate nurkade alt ning tekitavad loodetavasti rõõmsaid äratundmishetki, annavad mõtteainet või pakuvad ainest mõneks edasiviivaks arutelukski.

Avatud Kooli lood

Meie lugude sarja järgmises loos saame tuttavaks Marii Karelli kärgperega. Kui palusime neil end paari lausega kirjeldada, said paberile sellised read:

Meie pere on kärgpere. Miike elab põhiliselt koos ajakirjanikust ema Marii Karelli ja tema abikaasa Siim Männikuga, kes on teleprodutsent.

Ka Miike isa töötab televisioonis ja on ERRis režissöör. Nii et meie kärgperes on kolm täiskasvanut neljast teleinimesed. Lisaks on meie peres ka arhitekt Eve Komp ning hiljuti lisandunud väikevend Pelle.

Marii, Siim ja Miike vastasid meie traditsioonilisele 10 küsimusele. Mõnusat lugemist ning kui sul tekib nende lugu lugedes küsimusi, millele edaspidi Avatud Koolide teistelt peredelt vastuseid saada sooviksid, pane oma pere küsimused palun Sandrale teele sandra.jarv@avatudkool.ee.

Tere, Marii, Siim ja Miike. Saame lähemalt tuttavaks!

AK: Miks valisite Miikele just Avatud Kooli? 

Miike oma koolis tehtud 3D pildiga.

Marii: “Tegin kooli valides üsna põhjalikku eeltööd ja käisin mitmes koolis eelneva kahe aasta jooksul tunde vaatamas. Kuna olen väga palju kuulnud lugusid koolistressist ja saavutuspingest ning sellest, kuidas “eliitkoolide” lapsed juba algkoolis maadlevad vaimse tervisega, siis välistasin need täielikult.

Minu jaoks on saavutusele suunatud õpe nii 20. sajand. Oleme vahepeal hariduse õpetamisest ja omandamisest nii palju teadmisi juurde saanud, kuid suurtes koolides minnakse uuendustega väga vaevaliselt kaasa. Kui üldse.”

Meie pere jaoks olulised argumendid, mis rääkisid Avatud Kooli kasuks, said kirja sellised:

  1. Ei panda hindeid. St õpime õppimist nautima ja endale väljakutseid esitama, mitte võrdlema ennast teistega.*
  2. Ei anta kodutöid. Kuna koolipäevad on pikad, siis õppimine toimub koolis.*
  3. Pikk õuevahetund. Liikumine päevavalguses on silmade tervishoiuks äärmiselt vajalik. Lisaks on liikumine üldse nii kehale kui vaimsele tervisele ülioluline.
  4. Vaimse tervise toetus nii koolipsühholoogide näol kui ka emotsioonide ja suhtlemise õppimine KÕP tundides.
  5. Koostöö õppimine projekti tundides.

Meie Miikega klassivend Robinit pärast sünnipäeva bussi peale saatmas. Robin on Miike esimene sõber, kelle emakeel pole eesti keel.

Üldiselt arvan, et iga õpilane, kes soovib elus edukas olla, peaks meisterlikult oskama kolme K-d ehk kommunikatsiooni, koostööd ja kriitilist mõtlemist. Loodan endiselt, et selle kõige omandamiseks on parimaks paigaks just Avatud Kool.

AK: Kui suur oli teie pere hirm sihtkeele ees?

Ei olnud mingit hirmu. Lapsed õpivad keelt mängu käigus ning uskusin toona ja usun siiani, et keele omandamine tuleb sellises keskkonnas mõnusalt ja stressivabalt.

AK: Kuidas Miikel sihtkeeles läheb?

Isaga õhtul malet mängimas.

Mul on suur rõõm näha, et laps loeb vene keeles, saab reisidel suheldud ja tutvub venekeelsete sõpradega. Keeleõpe noores eas aitab ajul edaspidises elus iga uut keelt aina lihtsamini omandada.

AK: Kuidas suhtusid teie pere vanavanemad/sõbrad-tuttavad otsusesse laps Avatud Kooli panna?

Meie tegime oma otsuse kooli osas koos sõpradega, nii et Miike käib oma hea sõbra Teodoriga nüüd ühes klassis.

AK: Kui teie perel oleks võime Avatud Kooli juures ühte asja muuta, siis mis see oleks ja miks?

Tegelikult muuta polegi midagi vaja. Tuleks vaid püüda meeles pidada kõiki neid algseid mõtteid, soove ja ideid, miks see kool üleüldse loodud sai.

Et alatiseks jääks püsima pikk õuevahetund ja ei antaks järele kiusatusele panna hindeid või hakata lastele kodutöid andma.

Meie kärgpere koos sõprade perega, kellega koos otsustasime Avatud kooli kasuks. Vasakult: ajakirjanik Marii Karell, õpilane Miike Vaher, režissöör Märten Vaher, arhitekt Eve Komp, õpilane Paul Luik, abilinnapea Madle Lippus, teleprodutsent Siim Männik, õpilane Teodor Luik, arhitekt Karli Luik.

AK: Võrreldes sinu kooliajaga, mis on Avatud Koolis õppimise juures kõige suurem erinevus?

Rattaga kooli ja tagasi on tavaline argipäev.

Suurimaks erinevuseks on kindlasti see, et õppimine Avatud Koolis suurendab lastevahelist koostööd, mitte ei tekita konkurentsi.

AK: Kas teie pere jaoks on midagi, mida tahaksid koolielu juures muuta või millest olete puudust tundnud?

Puudust tegelikult tunneb koolipere korralikust majast, mis vastaks kaasaegsetele tingimustele. Samuti ei ütleks ära korralikust hoovist, kus õuevahetunnid veel rohkem füüsilist liikumist võimaldaksid.

AK: Kõige tähtsam asi, mida teie pere tahaks kõikide Eesti lapsevanematega Avatud Kooli kohta jagada?

Avatud Kool julgustab väga lapsi lugema. Eile oli mu laps väga nukker, sest tal oli nii palju tegemist, et lugemiseks ei jäänud piisavalt aega. Selliseid “probleeme” võiks rohkem olla. 🙂

AK: Kõige üllatavam hetk/lugu/sündmus, mis Miike Avatud Koolis õppimise jooksul ette on tulnud?

Miike reisil koos lahutamatu Harry Potteriga. Kool väga toetab lugemisharjumust.

Jätkuvalt üllatun õpetajate tähelepanelikkuse ja empaatia üle. Kohe kooli alguses sai laps jalkat mängides kas palliga vastu pead või kukkus valusalt vastu võrku, ma ei mäleta kumb. Ja kui ta siis kodus rääkis, kuidas õpetaja Anneli teda aitas, teadsin vanemana, et koolis on lapsel toetav ja turvaline keskkond.

AK: Mida tahaksite kõikidele teistele Avatud Kooli peredele öelda, mis aitaks praegustel segastel aegadel head tuju ja rõõmsat meelt üleval hoida?

Liigume kooli ja koju jalgsi, jalgrattal või ühistranspordiga, sest liikumine aitab vaimset tervist hoida ning parandada. Soovitan soojalt seda proovida.

*Avatud Kooli-poolne täiendus: Avatud Kooli 1.-5. klassis numbrilisi hindeid ei ole ning kasutatakse kujundavat hindamist. Alates 6. klassist lisandub kujundavale hindamisele ka protsenthindamine, kuid õpetajapoolse sõnalise tagasiside ning õpilase enda eneseanalüüsi tähtsus ei vähene. Ka kodused ülesanded, mis on vahel vajalik osa õppeprotsessist, on Avatud Koolis vajaduspõhiselt ja mõtestatult olemas. Täpsemalt saad lugeda siit: https://avatudkool.ee/vastuvott/