Tallinna Avatud Kool on kogukonnakool, mis on tihedalt seotud oma õpilaste, perede ja laiema Põhja-Tallinna kogukonnaga, luues tugeva sideme kooli, kodu ja ümbruse vahel. Kogukonnakoolil on oluline roll laste ja noorte terviklikus arengus. Kogukonna kaasamine Tallinna Avatud Koolis toimub mitmel erineval viisil ning lapsevanemal on võimalus oma lapse arengusse panustada erinevatel tasanditel.
apse õppimise toetamiseks on väga oluline lapsevanemate huvi oma lapse õpingute, huvide ja enesetunde vastu. Mitmetes haridusuuringutes nimetatakse vanemate kaasatust üheks muutuste elluviimise peamiseks jõuks ning perede osalemine koolielus on teadlaste sõnul laste enesekindluse ning motivatsiooni, aga ka õpitulemuste ja koolitöös osalemisega, tugevas positiivses korrelatsioonis.*
Oma lapse kooliedusse panustamisel on kolm tasandit: lapse tasand, klassi tasand, kooli tasand. Iga vanem saab valida endale sobiva tasandi, kuid soovitame alustada oma lapse tasandilt ning seejärel vastavalt oma huvidele ja jõudlusele panustama klassi või kooli tasandil.
1. Lapse tasand keskendub lapse tegemiste ja koolikogemuse vastu huvi tundmisele, tema õppeprotsessiga kursis olemisele ning järjepidevale toetamisele. Sellel tasandil panustades on soovitatav, et vanem loeks lapsega koos vähemalt 15–20 minutit päevas, tagaks kodus vaikse ja sobiva õppimise koha, jälgiks regulaarselt kooli poolt jagatavat tagasisidet ning toetaks last aktiivse kuulamise ja julgustusega.
2. Klassi tasand keskendub toetava ja sisuka õpikeskkonna loomisele lapse klassis. Vanemal on võimalus soovi korral panustada klassiellu, osaledes projektides, õppekäikudel või muudes kooliga seotud õppetegevustes, kooskõlastades oma panuse klassi õpetajatega.
3. Kooli tasandil on vanematel võimalus panustada kooli arengusse osaledes töörühmades, hoolekogus või vanematekogus. Sellel tasandil kaasa lüües saab toetada ka ülekooliliste sündmuste korraldamist ning aidata kaasa Tallinna Avatud Kooli traditsioonide hoidmisele ja edendamisele.
Võimalused, millega kool omalt poolt loob tingimused vanemate kaasamiseks:
* Kalina, J ja Šteha, B. (2010). Advantages and conditions for effective teacher-parent co-operation. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4923-4927. www.sciencedirect.com
Smith, J., Kuzmin, C.A., De Pedro, K. ja Wohlstetter, P. Family Engagement in Education. Seven Principles for Success. National Recource Center on Charter School. https://www.uscrossier.org/ceg/wp-content/uploads/publications/Family-Engagement-in-Education.pdf
Page, S., Sullivan, R. ja Thomas, L.(2011) Handbook on Family and Community Engagement. Academic Development Institute. https://www.schoolcommunitynetwork.org/downloads/FACEHandbook.pdf
Hill, N. E. ja Craft, S. A. (2003) Parent school involvement and school performance: Mediated pathways among socioeconomically comparable African American and Etno-American families. Journal of Educational Psychology, 95(1), 74-83.